Janssen Van Kouwen.

Interview Jaimy van Eenennaam.

Janssen Van Kouwen is een jong bedrijf met een lange geschiedenis. De onderneming ontstond in 2018 uit de fusie van twee familiebedrijven, Fred Janssen Autogroep en Van Kouwen Automotive BV.

Michael Meijer is sinds 1 januari 2022 algemeen directeur van de Automotive groep met acht vestigingen, twee autoschadebedrijven, een lease- en verhuuronderneming en een commerciële wasstraat.  “Er is een aardverschuiving gaande in de branche”, zegt Michael. “Janssen Van Kouwen beweegt mee en zal de komende jaren verder groeien.”

Bijna 5 jaar geleden sloegen Theo van Kouwen en Paul van der Vooren de handen ineen. Beide ondernemers beseften dat ze samen sterker zijn dan alleen. Schaalgrootte is essentieel om in de huidige automarkt te overleven. Importeurs kiezen steeds vaker voor grote dealers in plaats van kleine autobedrijven. Op 1 november 2018 was Janssen Van Kouwen een feit. Het bedrijf is een toonaangevende speler in de regio Groot-Amsterdam, Almere en ’t Gooi. Het fusiemoment markeerde het 30-jarig bestaan van Van Kouwen Automotive BV en het 40-jarig bestaan van Fred Janssen Autogroep. Paul van der Vooren had Janssen Automotive in de jaren 90 overgenomen van oprichter Fred Janssen. Theo van Kouwen was in 1988 mede-eigenaar geworden van een autobedrijf waar hij als verkoper was begonnen. Zijn compagnons heeft hij later uitgekocht. “Janssen Van Kouwen is een hecht familiebedrijf”, vertelt algemeen directeur Michael Meijer. “Theo van Kouwen en Paul van der Vooren zijn nog steeds nauw betrokken bij de onderneming. Hun zonen Julian van Kouwen en Tim van der Vooren bereiden zich voor om het bedrijf op termijn over te nemen. Het familiaire merk je ook in de onderlinge verhoudingen. Het is een hechte club en mensen hebben oprecht belangstelling voor elkaar. Dat koesteren we.”

“Importeurs kiezen steeds vaker voor grote dealers in plaats
van kleine autobedrijven”

Van autopoetser tot directeur

Michael heeft zelf ook een geschiedenis bij het bedrijf. Zijn vader had een poetsbedrijf in Mijdrecht, niet ver van het eerste bedrijf van Opel-dealer Theo van Kouwen. Zo poetste hij als middelbare scholier al occasions voor Van Kouwen, zodat die glimmend op een nieuwe eigenaar konden wachten. Na zijn schooltijd kwam hij bij Van Kouwen in dienst als junior verkoper. Hij volgde diverse verkoop- en managementopleidingen en in 2003 werd hij manager van de tweede vestiging van Van Kouwen in Aalsmeer.

“Dat heb ik 10 jaar gedaan”, kijkt hij terug. “Een mooie tijd, ik heb veel mensen die binnenkwamen als autowasser opgeleid tot succesvolle ondernemers. In 2013 werd ik salesmanager van de acht vestigingen die Van Kouwen inmiddels had en eindverantwoordelijke voor alle merken. Dat was een meer overkoepelende rol.” In 2016 nam Michael afscheid van Van Kouwen om samen met Frank Vaneman een afsplitsing van het bedrijf te gaan leiden. In 2020 stapte hij over naar branchegenoot Van Mossel en gaf hij leiding aan de Citroën en DS-vestigingen in Noord-Holland. “In oktober 2021 raakte ik weer in gesprek met Theo van Kouwen en Paul van der Vooren”, vertelt hij. “Die vroegen of ik als algemeen directeur terug wilde komen bij Janssen Van Kouwen. Onder andere om sturing te geven aan verdere groei van het bedrijf en om Julian en Tim te begeleiden. Ik heb altijd veel van dit bedrijf gehouden en het is geweldig om er nu leiding aan te geven. Het voelt als thuiskomen.”

Groot in de regio

Janssen Van Kouwen heeft acht vestigingen, twee autoschadebedrijven, een eigen lease- en verhuuronderneming en recentelijk ook een commerciële wasstraat en dat allemaal in de regio Groot- Amsterdam, Almere en ’t Gooi. Daarnaast is het bedrijf mede-eigenaar van een autoschadebedrijf in Hoofddorp. Bij het bedrijf werken in totaal ongeveer 200 medewerkers. De onderneming biedt een totaalpakket aan Automotive-diensten, van verkoop en lease tot financiering en verzekeringen. Janssen Van Kouwen is dealer van de merken Opel, Fiat, Alfa Romeo, Fiat Professional, Jeep, Citroën, Peugeot en Abarth. Per jaar verkoopt het bedrijf 6400 auto’s, waarvan de helft nieuw en de helft gebruikt. Van de nieuw geleverde auto’s gaat circa 65 procent de lease in. Janssen Van Kouwen heeft een eigen leasemaatschappij en levert daarnaast aan alle andere leasebedrijven in Nederland. De markt voor gebruikte auto’s is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Dat heeft deels te maken met de slechte levering van nieuwe auto’s door het chiptekort. Daarnaast gaan auto’s steeds langer mee. En door de grote vraag naar gebruikte auto’s is de marge aantrekkelijk. Janssen Van Kouwen heeft daarom het occasionteam uitgebreid van één naar drie mensen. Het bedrijf verkoopt ingeruilde auto’s, maar zoekt ook actief op de markt naar mooie occasions. In Mijdrecht en Huizen kunnen klanten in de Premium-vestiging terecht voor occasions uit het hogere segment, zoals Mercedes, BMW en Porsche.

Groei naar 12.000 geleverde auto’s

De ambitie is om het aantal geleverde auto’s de komende jaren te laten groeien van 6.400 naar 12.000. De lat ligt hoog, geeft Michael toe. Maar een aantal ontwikkelingen in de branche spelen Janssen Van Kouwen in de kaart. Eén daarvan is het ontstaan van Stellantis in 2021. Stellantis is het resultaat van de fusie van FCA en PSA. FCA was het moederbedrijf van onder meer Fiat en Chrysler, PSA van onder andere Opel, Peugeot en Citroën.

Stellantis wil het dealernetwerk slagvaardiger en efficiënter maken en selecteert daarbij passende Automotive bedrijven. Schaalgrootte, doelmatigheid en klanttevredenheid spelen daarbij een belangrijke rol. Janssen Van Kouwen voldoet aan die criteria. Het bedrijf overlegt met Stellantis over uitbreiding van het bedieningsgebied en verbreding van het aanbod met andere Stellantis-merken.

“Er zijn grote veranderingen gaande in de Automotive branche”, zegt Michael Meijer. “Je kunt gerust van een aardverschuiving spreken die wordt gestuwd door verschillende ontwikkelingen. Om te beginnen verandert de eigendom van auto’s. We gaan steeds meer van bezit naar gebruik, zeker in de steden. Mijn dochters zijn 14 en 16, ik verwacht niet dat die ooit een auto zullen kopen. Ze zullen kiezen voor abonnementsvormen en voor mobiliteit op het moment dat ze dat nodig hebben.” Een andere ontwikkeling die al volop gaande is, is de elektrificatie. Dat heeft gevolgen voor de verkoop en voor het onderhoud. “Elektrische auto’s zijn nog een relatief nieuw product en vragen een andere klantbenadering. Nog meer advies over gebruik, het regelen van een laadpaal, mogelijkheden van subsidie. Voor de werkplaats heeft het ook grote gevolgen. Geen olie, minder draaiende delen en minder slijtage. De hele aftersales gaat er anders uitzien.”

Agency-structuur

Automotive bedrijven moeten zich heroriënteren op de markt, aldus Michael Meijer. “Onze rol verandert. Van verkooporganisatie worden we een facilitator van mobiliteit. Hoe dat precies vorm gaat krijgen, moeten we nog uitwerken, samen met de importeur. Carlos Tavares, CEO van Stellantis, spreekt van een agency-structuur waarbij de lokale partij een fee ontvangt voor diensten die ze levert. Ik kan me ook voorstellen dat wij met onze vestiging aan de rand van Amsterdam een hub-functie krijgen. Dat mensen hier overstappen van hun auto op kleinschalig elektrisch vervoer, zoals de nieuwe Opel Rocks-E (zie kader).”

Janssen Van Kouwen is klaar en bereid om mee te bewegen, zegt directeur Michael Meijer. “De jongere generatie speelt een steeds grotere rol in dit bedrijf. Dat geeft een andere dynamiek. Julian en Tim kijken op een andere manier naar de wereld en naar de branche. We hebben twee jonge mensen op de marketing zitten die nadenken over hoe we niet alleen met ons dienstenpakket, maar ook met onze uitingen aansluiten bij de toekomst. We gaan onze missie en visie herzien met een blik op de toekomst. Maar we blijven ook gewoon ‘service met een glimlach’ en onderscheidend door een hoge klanttevredenheid. Dat staat voorop.”

www.janssenvankouwen.nl

085-0530030


 


Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.


DELEN

Lees ook:

Word ook lid