BE Networks geeft netwerkapparatuur een tweede leven

Wie is Thierry en wat is je achtergrond?

Ik ben Thierry Monteny, heb twee kinderen en woon samen met mijn vriendin in Lisse. Ik heb in mijn jeugd 10 jaar bij ADO Den Haag gevoetbald. Daarna heb ik zeven jaar in het eerste van FC Lisse gespeeld. Nog steeds ben ik actief bij FC Lisse, maar dan in een vriendenteam. Verder doe ik veel aan tennis, golf, padel en af en toe hardlopen.

Inmiddels werk ik 7 jaar bij BE Networks en mijn huidige rol is Sales Manager Europe. Ik ben zo’n 1 of 2 keer in de week werkzaam in Belgie, waar ons hoofdkantoor is gevestigd in Mechelen. Hier stuur ik ons Belgisch sales team aan. Samen met mijn Belgische team ben ik bovendien verantwoordelijk voor onze Nederlandse en Hongaarse entiteit. Dit zijn onze drie sales kantoren binnen Europa. Ik stuur alle accountmanagers onder mij aan en samen kijken we hoe we onze sales en sales processen kunnen optimaliseren.

De oprichter van BE Networks, Martijn Kamerman, komt ook uit Lisse. Hij is al een geruime tijd hoofdsponsor van FC Lisse. In de kantine kwam ik met hem in gesprek en toen gaf hij aan dat hij net bezig was om de Nederlandse tak op te zetten. Hij was destijds op zoek naar accountmanagers voor in Nederland. Op een gegeven moment vroeg hij aan mij of ik een keer op gesprek wilde komen voor de functie als accountmanager. Via de hoofdsponsor van FC Lisse ben ik dus uiteindelijk bij BE Networks beland en ben ik als Junior Account Manager 7 jaar geleden gestart. Ik heb de mogelijkheid gekregen om heel mooi met het bedrijf mee te groeien. Zo heb ik posities bekleed als junior-, medior-, senioraccountmanager, team lead en ben ik vervolgens doorgegroeid tot Sales Manager Europe.

Wat doet BE Networks?

Wij zijn een onafhankelijke leverancier van netwerkapparatuur en focussen ons voornamelijk op de producten van Cisco en Juniper. Door middel van contracten met grotere ISP’s (internet serviceproviders), op Europees en wereldwijd niveau, hebben wij een constante instroom van state of the art hardware. Onze core focus zit hem in het remarketen van deze producten. We zetten in op circulariteit, kost-effectieve oplossingen en snelle levertijden.

Wij bevinden ons in een nichemarkt en hanteren een ander businessmodel dan de leveranciers die zich begeven in het speelveld van de OEM. Wij leveren refurbished en gebruikte hardware en hebben als het ware de reguliere supply chain omgedraaid. Daar waar normaal gesproken eindklanten hardware krijgen aangeleverd via de bovenkant van de supply chain (een aangewezen distributeur, reseller of Integrator), verkrijgen wij onze producten juist via de eindklanten of ISP’s. Deze bedrijven bevinden zich meer aan de onderkant van de keten. Vervolgens is het aan ons, om deze producten een tweede leven te geven en hier dus een geschikte eindklant voor te vinden.

Zoals gezegd komt onze hardware binnen via toonaangevende ISP’s, dus wat dat betreft zitten we qua voorraad en kwaliteit van de producten goed. Wat er gevraagd wordt in de markt kunnen wij snel leveren, omdat wij niet afhankelijk zijn van andere leveranciers. Dit is een groot voordeel met betrekking tot huidige problematiek rondom de chiptekorten. Voorheen kon een levering vanuit de reguliere chain vaak al 4-6 weken duren. In deze tijden hoef je er niet raar van op te kijken als dit 15 weken duurt, terwijl bij BE Networks het op voorraad is en we het wereldwijd kunnen leveren binnen 1-2-3-4-5 werkdagen, afhankelijk van de bestemming.

Welke uitdagingen heeft BE Networks?

Je merkt dat de markt heeft gereageerd op de chiptekorten en dat ook deze problemen zich weer langzaam oplossen. De afgelopen twee jaar hebben we een hele goede markt gezien waarin heel veel mensen en bedrijven een alternatief zochten. Ze kozen nu eerder voor refurbished netwerkapparatuur in plaats van nieuwe apparatuur, omdat nieuwe producten simpelweg een hele lange levertijd hadden. Circulariteit, levertijd en de prijs ten opzichte van het reguliere aanbod blijft ons grootste onderscheidend vermogen.

Een belangrijke ontwikkeling die we in de gaten houden om ook onderscheidend te blijven is het aanbieden van 3rd party support. Dit zou betekenen dat nieuwe en bestaande klanten hun infrastructuur via ons kunnen laten supporten, wat betekent dat indien er zich problemen voordoen met de apparatuur dit opgelost kan worden middels afgenomen Service Level Agreements.

Waarom ben je lid van de Businessclub van FC Aalsmeer geworden?

Ik heb zelf veel affiniteit met sport. Daarnaast vindt BE Networks het fijn om sportverenigingen te ondersteunen. Zo zijn we o.a.al bijna 10 jaar hoofdsponsor van FC Lisse, maar ook van het Belgische hockeyteam Braxgata. Als laatste zijn wij trotse partner van IT4Kids, waar wij veel mee samen werken. IT4Kids zamelt afgeschreven hardware in van bedrijven en schenkt (namens de donateur) de waarde hiervan aan projecten van goede doelen die zich inzetten voor structurele sportkansen voor kinderen die deze om financiële of fysieke uitdagingen anders niet hebben.

We komen graag een wedstrijd kijken bij het eerste van FC Aalsmeer.

Slogan BE Networks: BE Better for Everyone!

www.be-networks.be

BE NETWORKS B.V

Afmijnstraat 18, 1187 ZZ

Amstelveen – Nederland

Tel: +32 15 49 94 99

Mail: info@be-networks.be


Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.


DELEN

Lees ook:

Word ook lid