Door: Jaimy van Eenennaam
Cheryl Zethof, marketing coördinator.
Wie is Cheryl en wat is je achtergrond?
Ik heb de hbo-opleiding Media, Informatie & Communicatie gevolgd en daarna heb ik een deeltijd masteropleiding Marketing Management gevolgd. Tijdens die thuisstudie ben ik al direct gaan werken in de vrijetijdsbranche, bij een Nederlandse hotelgroep. Een totaal andere branche! Toch ben ik uiteindelijk in de sierteeltsector terechtgekomen. Sinds vorig jaar werk ik bij HilverdaFlorist. Ik heb mijn hele leven in Aalsmeer gewoond. Sinds drie maanden woon ik nu in Leimuiden.
Wanneer je in Aalsmeer geboren bent, dan heb je vaak al een linkje met de sierteeltsector. Veel mensen uit mijn familie werken in de sector waardoor dit altijd al mijn interesse heeft gehad. Op een gegeven moment kwam er een Marketing vacature voorbij bij HilverdaFlorist en heb ik daarop gesolliciteerd. In mijn functie kan ik heel erg mijn creativiteit kwijt. Het is een hele leuke branche om in te werken, je bent dagelijks omringd door kleurrijke bloemen wat natuurlijk veel vrolijkheid naar boven brengt bij iedereen.
Momenteel werken we met vier collega’s in ons marketingteam om ons assortiment aan de wereldwijde markt te laten zien en promoten. Twee collega’s zijn voornamelijk bezig met het ontwerp van onze uitingen zoals digitale visuals, catalogi en ander drukwerk. Daarnaast werk ik samen met onze Marketing Manager waar we vooral bezig zijn met de planning en strategie. Ook kijken wij naar welke beurzen we gaan deelnemen en beheren we onder andere diverse social mediakanalen en de website. Elke dag is anders en juist dat maakt het zo leuk!
Wat doet HilverdaFlorist?
HilverdaFlorist staat als veredelaar aan het begin van de sierteeltketen. Wij ontwikkelen nieuwe soorten van zowel snijbloemen als pot- en tuinplanten. Denk hierbij aan Gerbera, Limonium en Anjers. Die worden ook hier vermeerderd, zowel in het laboratorium als in de kas zelf. In onze nieuwe productielocatie worden de jonge planten geproduceerd waarna ze onze kassen in gaan. Zodra de jonge planten (of zaden) leverklaar zijn, gaan ze naar kwekers wereldwijd die het opkweken tot een volwaardige pot- of tuinplant of plant voor snijbloemen. In de laatste fase gaan de planten naar de bloemist, naar het tuincentrum of worden deze bijvoorbeeld gebruikt voor stadsbeplanting.
Wat is jullie onderscheidend vermogen?
De veredeling, vermeerdering en productie van planten gebeurt allemaal hier binnen het bedrijf. Het is uniek dat dit allemaal onder één dak wordt gedaan. Daarnaast zijn er ook nog diverse dochterondernemingen in Colombia, Kenia en India. We werken met een groot netwerk van agenten en distributiepartners over de hele wereld. Zo kunnen we onze klanten zo goed mogelijk van dienst zijn.
Welke uitdagingen zijn er in jullie branche?
Momenteel staat, net als bij iedereen, duurzaamheid op onze agenda. Als bedrijf heeft HilverdaFlorist al grote stappen gezet. Vorig jaar hebben we een nieuwe productielocatie geopend. Hier wordt al erg veel gas en energie bespaard, middels innovatieve technologieën. De uitdaging ligt ook vooral in het communiceren van wat wij, maar ook de rest van de sector, daadwerkelijk doen aan duurzaamheid. Veel mensen hebben alleen het beeld dat er in onze sector heel veel gas en energie wordt verbruikt. Er worden momenteel heel veel innovatieve oplossingen toegepast waar veel mensen nog onvoldoende over weten, en er zijn al veel stappen genomen om energiezuiniger en duurzamer te produceren.
Bij de veredeling van nieuwe planten werken we bijvoorbeeld aan resistentie van planten, zodat ze beter tegen ziektes en plagen kunnen. Hierdoor groeien de planten beter, terwijl er minder middelen nodig zijn én gaan de producten ook nog eens langer mee in de tuin of op tafel. Ook kun je denken aan ledverlichting, recyclen van water, automatisering en het terugleveren van elektriciteit aan het net.
Waarom zijn jullie lid geworden van de Businessclub van FC Aalsmeer?
Samenwerken is een van de kernwaarden van het bedrijf. Ook binnen de sierteeltketen is het bundelen van krachten heel belangrijk. Zo werken kwekers en veredelaars samen om het aanbod te promoten. Daarnaast vind ik het heel fijn dat de businessclub ons kan helpen op het gebied van lokale betrokkenheid. Zo hebben wij dit jaar onze deuren geopend tijdens Kom in de Kas en via de Businessclub dit event kunnen promoten. Het was een geweldige dag met ontzettend veel bezoekers uit de omgeving!
Ook is het delen van vacatures op werkeninaalsmeer.nl een goede tool voor ons om meer (lokaal) bereik te krijgen voor onze openstaande functies. Benieuwd naar hoe het is om hier te werken, of nieuwsgierig naar HilverdaFlorist? Je bent van harte welkom!
Dwarsweg 15
1424 PL de Kwakel
E-mail – info@hilverdaflorist.com
Tel: 0297- 328299
www.facebook.com/HilverdaFlorist