Mopabloem, groeiende, bloeiende en innovatieve bloementeelt

Foto LikeAproShots

Mopabloem Rijsenhout, leverancier van tulpen aan supermarktketens.

Mopabloem is een groeiend, bloeiend, modern en innovatief bloementeeltbedrijf. Het bedrijf is toekomstbestendig, klantgericht en laat mensen thuis genieten van mooie tulpen, van goede kwaliteit en houdbaarheid.

Coen Haakman

Coen: “Ik ben een echte West-Fries en woon in Wervershoof in de kop van Noord-Holland. Mijn hele leven werk ik al in de bloembollensector en heb voordat ik bij Mopabloem terecht kwam, 10 jaar in de VS gewerkt bij een bedrijf gevestigd aan de Oostkust in Amerika, onder Washington DC. Voordat mijn kinderen daar naar de middelbare school gingen, ben ik met mijn gezin teruggegaan naar Nederland en heb na aankomst samen met een neef een nieuw bedrijf opgezet. Nadien ben ik andermaal bij een Amerikaans bedrijf terechtgekomen en sinds augustus 2020 ben ik operationeel directeur van Mopabloem in Rijsenhout en ben Ed Griekspoor de voormalige eigenaar opgevolgd.

Coen, wat doet Mopabloem en hoe zijn jullie georganiseerd?

Mopabloem heeft 2 divisies, de kwekerij en het verpakkingsbedrijf. Wij zijn gespecialiseerd in het ‘broeien’ van tulpen op water. Broeien is het in bloei trekken van tulpenbollen. Dit gebeurt in de winter in verwarmde kassen en broeien op water wil zeggen dat we geen gebruik maken van potgrond, maar van een z.g. watertray met water en kunstmest. Deze methodiek is zoals je noemt MVO en is schoon, milieuvriendelijk en geeft betere arbeidsomstandigheden. De tulpenbollen die we gebruiken om te broeien kopen we in. Hiervoor is een nauwe samenwerking met Vido Fleur uit Achthuizen, die tevens eigenaar van Mopabloem is. Onze afzetmarkt is de Retail in Europa, met name Duitsland en Oostenrijk. De vaste kern van medewerkers van Mopabloem bestaat uit een team van 12 medewerkers. Tijdens piekmomenten kan er opgeschaald worden naar circa 100 medewerkers.

Waar ben je trots op en wat zijn jullie uitdagingen?

Wij zijn een heel vooruitstrevend en innovatief bedrijf en werken met ‘top of the bill’ apparatuur. Onze productielijnen kunnen in piekuren wel 20.000 tulpenbossen per uur verwerken, wat uitkomst op 2 miljoen stelen per dag. Jaarlijks gaat het bij ons om circa 130 /140 miljoen stelen. Trots ben ik ook op de verschillende partnerships die wij hebben, dat het er bij ons altijd pico bello uitziet. Bij Mopabloem draait alles om: hoge volumes, snelheid, versheid en kwaliteit. Onze uitdagingen liggen met name op het gebied van goede en gekwalificeerde medewerkers. Hierbij moet je denken aan alle soorten rollen die je maar kunt bedenken, van kwekers – telers, techniek en productiepersoneel. De verkoop van onze producten hebben wij uitbesteed. Andere uitdagingen zijn: gezonde groei, toekomst bestendigheid van ons bedrijf en verdere schaal vergroting.

Coen waarom zijn jullie lid geworden van de Businessclub en welke slogan past bij jou?

Wij zijn lid geworden van de BusinessClub van FC Aalsmeer om de meerwaarde die zij voor ons heeft bij het netwerken. Daarmee bedoel ik het grote en gevarieerde regionale netwerk. Naast netwerken leren wij graag ook van andere ondernemers, ook al komen zij uit heel andere branches. Verder vind ik dat de BusinessClub goed aan de weg timmert en heel ondernemend is. Voorbeelden hiervoor zijn de BusinessClub app en de periodieke thema Meer voor Ondernemersavonden. Tenslotte kan het maatschappelijke initiatief van de BusinessClub: www.werkeninaalsmeer.nl Mopabloem van pas komen bij het vinden van gemotiveerde en goede medewerkers.

Mijn slogan: Denk nooit dat iets niet kan en zorg zelf voor je toekomst.

Contactgegevens

Mopabloem B.V.
Rijshornstraat 191
1435 HH, Rijsenhout
T: 071-4035487
W: www.mopabloem.nl
E: info@mopabloem.nl


Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.


DELEN

Lees ook:

Word ook lid