MNP / Suntory, Pioniers en trendsetters in het veredelen en vermarkten van innovatieve sierplanten met superieure kwaliteit.

Door: Jamy van Eenennaam

Erwin Giezen over MNP / Suntory
Mijn naam is Erwin Giezen en ben Head of Marketing, Communications & Trade bij MNP / Suntory. Ik werk hier reeds 10 jaar en heb aan een aantal mooie merken in de sierteelt mijn bijdrage mogen leveren op het gebied van branding en marketing. Bij MNP / Suntory draait het vooral om het selecteren en vermarkten van trendsettende, nieuwe (buiten)planten als sterke handels- en consumentenmerken. En het draait om ketensamenwerking. Het in Leimuiderbrug gevestigde bedrijf is het Europese verlengstuk van de Japanse veredelaar Suntory Flowers Ltd. en werkt nauw samen met gerenommeerde vermeerderaars die van moerplanten uitgangsmateriaal ofwel (on) bewortelde stekken maken voor telers in heel Europa.

MNP, dat staat voor Moerheim New Plant, ontstond in 1988 uit het dan al 100 jaar oude Koninklijke Kwekerij Moerheim dat een exclusieve samenwerking aanging met Japanse Suntory. Dat op haar beurt een wereldwijd opererende multinational is, voornamelijk bekend van alcoholische en frisdranken, maar ook als veredelaar van bloemen en planten. MNP / Suntory is de gezamenlijke handelsnaam van beide bedrijven in Europa. Suntory Flowers Ltd. is verantwoordelijk voor de veredeling en MNP selecteert uit de kruisingen kansrijke nieuwe producten en vermarkt deze onder licentie.

Trendsetter in de markt

Onze uitdaging ligt vooral in het echte productinnovatieproces. Het leukste is om bekende soorten zo door te ontwikkelen dat ze opnieuw trendy worden en/of een veel groter of nieuw marktbereik krijgen. Dankzij onze nieuwe manier van werken, zijn we een trendsetter geworden. MNP / Suntory was bijvoorbeeld de eerste die Petunia’s uit stek begon te maken in plaats van uit zaad. Dit heeft de plant van een kort bloeiende staande plant naar een langbloeiende, kruipende of hangende plant veranderd, die op meerdere manieren in de tuin gebruikt kan worden. Deze variëteiten zijn onder de merknaam Surfinia® geïntroduceerd en hebben de markt aanzienlijk vergroot. Andere succesvolle introducties zijn Sundaville®, Senetti® en Princettia® (witte en roze kerststerren). We sturen in de veredeling en selectie niet alleen op de (kleur)trends en behoeften van consumenten, maar ook op duurzaamheidsaspecten. Is het bijvoorbeeld mogelijk om soorten koud te telen of op een andere, duurzamere manier.

Toekomstige uitdagingen

Aan de afzetkant werkt MNP / Suntory nauw samen met een vijftigtal licentiehouders die moerplanten maken uit weefselkweek en telers in Europa beleveren met uitgangsmaterialen. We hebben vanaf dag een voor samenwerking gekozen. Enerzijds om focus te houden op waar we goed in zijn: het selecteren en het vermarkten van nieuwe producten(merken). Anderzijds om spreiding in afzetlanden te krijgen en verzekerd te zijn van voldoende productiecapaciteit: als een nieuw product aanslaat, gaat het snel met de vraag.  

Door te kiezen voor specialisatie en ketensamenwerking, kan MNP / Suntory met een relatief klein team jaarlijks zo’n vijf tot tien noviteiten lanceren. We zetten zo’n 400 kruisingen per jaar op. Daaruit selecteren we de kansrijkste, die we in teelt- en tuin simulaties volgen. Het duurt gemiddeld drie jaar voordat een geselecteerde kruising door ons geïntroduceerd kan worden als een nieuw en beschermde soort. MNP / Suntory heeft in de afgelopen jaren meerdere sterke merken gelanceerd met soorten die langjarig goed aanslaan in de markt. Een hogere score dan gemiddeld in de markt, maar hoe we dat doen en hoe ons selectieproces werkt? Dat is moeilijk te omschrijven. Het is fingerspitzengefühl en een beetje het geheim van de smit.

Lidmaatschap Businessclub FC Aalsmeer
Sinds kort zijn we ons meer gaan richten op onze corporate strategie en als belangrijk onderdeel onze employer branding. We willen een eerlijk en aantrekkelijk beeld geven van onze organisatie voor (toekomstige) medewerkers. Daarom hebben we naast ons corporate platform mnpflowers.com nu ook het platform werkenbijmnpflowers.com gelanceerd. Een platform dat een meer menselijke en persoonlijke benadering heeft en waarin ook onze vacatures en stagemogelijkheden worden uitgelicht. www.werkeninaalsmeer.nl  is een perfecte aanvulling op deze website om in de regio meer bekendheid te genereren en jonge mensen te enthousiasmeren voor het werken in de sierteelt en als sector in het algemeen.

Met de aansluiting bij het platform werkeninaalsmeer.nl en de Businessclub van FC Aalsmeer hopen we als werkgever iets toe te kunnen voegen en een bijdrage te leveren.

MNP / Suntory

Weteringweg 3-A

2155 MV Leimuiderbrug

www.mnpflowers.com

www.linkedin.com/company/mnpsuntory

www.instagram.com/mnpsuntory

www.facebook.com/mnpsuntory


Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.


DELEN

Lees ook:

Word ook lid

Groupcard: al meer dan 10 jaar de verbindende factorVolgende