Bloemenboom, Duurzaam samenwerken aan de keten tussen kweker en consument.

Door Jaimy van Eenennaam.

Wie is Dico en wat is je achtergrond?

Vanaf mijn 8e levensjaar was ik al bezig met planten verkopen. Daarnaast zat mijn vader in de plantenbusiness. Zo ben ik zelf ook in deze business gerold. Uiteindelijk ben ik in 2000 voor mijzelf begonnen in de plantenwereld. Oorspronkelijk kom ik uit Veenendaal. De mentaliteit die in Aalsmeer bekend staat die bevalt mij wel: ‘hard werken en dan komt het wel goed’.

Ik heb 3 labels samengebracht binnen Bloemenboom, namelijk:

  • Floralifestyle: B2B verkoop naar waar mijn klanten kunnen inkopen
  • Floraboutiq: B2C waar consumenten een planten abonnement kunnen afnemen
  • Bloemenboom: Retailers helpen met de verkoop middels kiosken

Floralifestyle

Op de Floralifestyle webshop kunnen mijn klanten planten inkopen. Dit proces faciliteer ik. Mijn klanten kunnen inkopen bij de klok en de kweker. Dit komt vervolgens binnen bij de veiling bij een transporteur en die zorgt dat alles netjes wordt verwerkt en gecontroleerd. Daar heb ik verder geen omkijken naar. Vervolgens gaat het naar de klanten toe. Het is een groothandel die volledig is geautomatiseerd. Hier verdien ik momenteel mijn geld mee.

FloraBoutiq

Als je naar een tuincentrum gaat dan is ongeveer 70-80% van de handel die er staat oud. Het staat er dan al zo’n 2 tot 3 maanden. Dit vind ik geen reclame voor onze plantenwereld en dit kan beter geregeld worden. Het proces moet sneller kunnen en de keten moet korter gemaakt worden. Hiervoor heb ik een abonnementsvorm opgezet bij Floraboutiq. Mensen kunnen een abonnement nemen en dan krijgen ze een keer per maand, per 2 maanden of per 3 maanden een plant opgestuurd direct vanaf de kweker.

Bloemenboom

Als derde onderdeel heb ik de kiosken (zie foto). Eigenlijk heb je hier op 1 vierkante meter het assortiment staan wat je in een heel tuincentrum hebt staan. Ik heb een kiosk nu als proef staan in de Spar in Rotterdam om de kinderziektes eruit te werken. Via dit scherm kun je heel gemakkelijk een plant bestellen en thuis laten bezorgen. Het aanbod aan planten hierop is heel divers en kan aangepast worden op de wensen van de klanten.

Onderscheidend vermogen Bloemenboom

Bloemenboom werkt in alle drie haar onderdelen aan het verkorten van de keten en aan een duurzame samenwerking waardoor de consument betere en versere bloemen en planten ontvangt.

Welke uitdagingen heeft Bloemenboom

Uitdaging is om te kijken wat voor winkels ervoor openstaan om een kiosk te plaatsen. Bij een meubelwinkel zou zo’n kiosk ook goed kunnen staan maar zo zijn er meer toepassingen mogelijk.

Uiteindelijk wil ik dat de verschillende labels die nu op de website van Bloemenboom staan (Flora boutiq en Floralifestyle), allemaal onder de naam en het merk Bloemenboom gaan vallen. Het zal nog even duren voordat dit volledig over zal gaan op één naam.

Daarnaast wil ik ervoor zorgen dat een Bloemenboom product erom bekend staat dat het product altijd goed is. Je krijgt waar voor je geld en het is vers. Dit imago wil ik gaan opbouwen en bekend maken met een team van jonge mensen.

Waarom lid geworden van de Businessclub van FC Aalsmeer

Ik wilde graag een advertentie plaatsen voor een vacature voor een nieuwe medewerker. Nu zag ik dat je via de Businessclub van FC Aalsmeer ook vacatures kan plaatsen bij www.werkeninaalsmeer.nl Daarnaast heb ik vroeger ook in Aalsmeer gevoetbald en vind ik het leuk hoe de Businessclub zo opgezet is en wat er georganiseerd wordt. Nu heb ik al een nieuwe medewerker in dienst maar in de toekomst zal ik zeker weer gebruik maken van dit platform.


BLOEMENBOOM
info@bloemenboom.nl

0297- 745 043
Linnaeuslaan 2B
1431 JV AALSMEER

www.bloemenboom.nl


Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.


DELEN

Lees ook:

Word ook lid