Dutch Harbor –  Wij gaan om met het geld van anderen alsof het ons eigen geld is!

Vanuit een duurzame focus blijvend terugdringen van indirecte kosten, gericht op verbetering van kwaliteit van dienst en product, én verhoging van tevredenheid van medewerkers én contractpartijen.

André Filet, directeur oprichter

André is een geboren en getogen Amsterdammer, heeft bij Ajax gevoetbald en in het Nederlands honkbalteam gespeeld. Voor zijn arbeidzame leven is hij officier bij de luchtmacht geweest.

André heeft hts-werktuigbouwkunde gestudeerd. Na zijn studie en militaire dienst heeft hij gedurende 16 jaar verschillende functies vervuld bij de KLM. Van de inkoop van kerosine en hedging, naar revenue management. Van manager van de KLM-grondstewardessen op Schiphol naar de inkoop van vliegtuigonderhoud. In die tijd heeft André ook zijn vrouw ontmoet met wie ze twee kinderen hebben. In 2011 ging het bij hem ‘kriebelen’ en heeft hij de stap gemaakt naar een groot energiebedrijf voor de inkoop van kolen om daarna hoofd inkoop voor grondstoffen, als ijzererts en kolen, te worden bij staalproducent Mittal. Na zijn terugkeer naar Nederland heeft hij bij Exact Software als CPO een traject geleid om management van indirecte kosten voor het MKB als nieuwe dienst te ontwikkelen. Dit programma, en de ervaringen bij KLM en Mittal, zijn de basis geworden voor de oprichting in 2012 van Dutch Harbor. Dutch Harbor, was eerst gevestigd in Amsterdam en inmiddels gesitueerd op een mooie locatie in Jachthaven Dragt aan de Stommeerweg in Aalsmeer.

Wat doet Dutch Harbor?

Dutch Harbor ontwikkelt duurzame concepten voor besparingen op indirecte kosten. Hierbij te denken aan: huisvesting, technisch onderhoud, schoonmaak, energie, het wagenpark, zakenreizen, ICT, verzekeringen. André licht toe: niet de mensen en niet de kernactiviteit. Wij hebben een zeer eigen benadering met ‘recepten’ voor elke kostensoort omdat wij de inspanningsverplichting, zoals de meeste contracten zijn opgezet, omzetten in een prestatiecontract. De uitvoering hiervoor wordt gedaan door vakinhoudelijk zeer ervaren professionals, waarvan ik een groot netwerk om mij heen heb verzameld met ieder hun eigen specifieke expertise. Door onze ‘disruptieve aanpak’ garanderen wij besparingen, meestal boven de 25%. Ik ben ontzettend trots op de resultaten die wij bereiken en ontzettend mooi dat ik via Dutch Harbor al mijn kennis en vaardigheden die ik in het verleden heb opgedaan op die manier kan toepassen.

De expertises van Dutch Harbor zijn:

  • Duurzame mobiliteit en inzetbaarheid personeel
  • Technisch Onderhoud
  • Energieprijs
  • Schoonmaak
  • Verzekeren

Ontwikkelingen, toekomst en uitdagingen

Waarde creëren in een veranderend speelveld

In de huidige economie zien we een duidelijke verschuiving: organisaties maken steeds bewuster onderscheid tussen wat tot hun kern behoort – en wat beter door externe specialisten kan worden ingevuld. Inkoop, bijvoorbeeld, is niet langer louter een kostenpost, maar een strategisch domein waarin kennis, onafhankelijkheid en samenwerking het verschil maken.

Onze omgeving verandert snel. Duurzaamheidsverplichtingen, technologische complexiteit en een krappe arbeidsmarkt stellen nieuwe eisen aan organisaties. Tegelijkertijd worden vakkennis en ambacht schaars – wie het wél beheerst, wordt onmisbaar. Dit vraagt om hernieuwde waardering van expertise, en om nieuwe vormen van samenwerken.

Ook wij staan voor uitdagingen. Soms liggen die in het spanningsveld tussen oude belangen en nieuwe wegen. Soms in de neiging om waarde te vertalen naar korting, in plaats van naar kwaliteit, effect of vertrouwen. Maar juist daar ligt onze kracht: we navigeren tussen systemen en mensen, tussen techniek en betekenis. Niet om het spel mee te spelen, maar om het speelveld te herschrijven.

Wortelen in Aalsmeer

Met de komst van Dutch Harbor naar Aalsmeer wil ik niet alleen fysiek landen, maar ook werkelijk aarden in deze regio. Toen ik het pand bij Dragt ontdekte, viel alles op z’n plek. Waar ons kantoor aan de Zuidas altijd wat losgezongen voelde, bleek Aalsmeer precies daar waar onze impact het grootst kan zijn. Juist hier zitten de ondernemers die wij kunnen helpen schaalvoordeel te realiseren – bedrijven die individueel te klein zijn om massa te maken, maar collectief wel degelijk krachtig zijn.

Motto

“Ik ga altijd stroomopwaarts en kijk naar de onderkant van de printplaat.”
Daarmee bedoel ik: ik onderzoek waar de échte verbindingen zitten – tussen processen, mensen en systemen. Ook als dat betekent dat je dode sporen tegenkomt. Juist daar liggen vaak de kansen voor herontwerp en vernieuwing.

Contact gegevens:

Stommeerweg 72H

1431 EX Aalsmeer

Telefoon: 06-53541268

Mail: andre.filet@dutch-harbor.nl

www.dutch-harbor.nl

linkedin.com/in/andre-filet-243b2412

FOTO www.tonve.myportfolio.com


Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.


DELEN

Lees ook:

Word ook lid