Leontien Zethof over zeepatelier Uzepia en lokaal ondernemen

Collage Uzepia
“Mijn grote droom was om iets voor mijzelf te beginnen. Ik heb inmiddels gemerkt dat als je ervoor gaat, de juiste mensen vanzelf op je pad terechtkomen.”

Leontien Zethof vertelt Businessclub FC Aalsmeer hoe zij op het idee is gekomen om Uzepia op te richten en hoe haar zepen mensen kunnen helpen.

Idee voor eigen zeepatelier

“Omdat ik allergisch ben voor de vele irriterende stoffen in vloeibare zepen, was ik op zoek naar een alternatief product om zonder medicatie te kunnen. Dit alternatieve product kwam ik in de vorm van een geitenmelkzeep tegen toen ik op vakantie was in Amerika. Ik was zo onder de indruk dat ik mij na mijn terugkomst ben gaan verdiepen in het maken van zeep.”

“In 2008 ben ik met Uzepia begonnen. Door zelfstudie weet ik inmiddels alles van de cosmeticawetgeving, wat noodzakelijk is omdat ik alles rondom de productie zelf doe. Naast het vergaren van kennis heb ik in de eerste zeven jaar eigenlijk alleen maar investeringen gedaan. Omdat ik niet alleen biologisch, maar ook duurzaam wilde werken, heb ik als eerste geïnvesteerd in zonnepanelen.”

Lokaal ondernemen

Wat betreft publiciteit en marketing heb ik een meerdere dingen uitgeprobeerd, zoals een item op RTL-Z en B&B-uitzending. Achteraf heb ik mij pas gerealiseerd dat ik mij veel meer moet focussen op lokale bekendheid. Het liefst in combinatie met andere lokale ondernemers, wat ik nu ook doe. Mijn klanten komen vooral via mond tot mondreclame bij mij terecht. Daarnaast heb ik samen met een aantal andere lokale ondernemers de zogenaamde Amb8sroute bedacht. Die route gaat langs allerlei ambachten waar je lokale producten kunt kopen. Echter verkoop ik niet alleen aan bijvoorbeeld dagjesmensen, maar produceer ik ook zeepproducten voor lokale ondernemers, zoals de geitenboerderij in het Amsterdamse bos, en zelfs voor ondernemers in het buitenland.”

“Ik heb gemerkt dat mensen steeds bewuster worden. Ze willen weten waar producten vandaan komen, welke grondstoffen er voor een product worden gebruikt en hechten meer belang aan lokale ondernemers. De coronacrisis heeft hierbij zeker als hefboom gewerkt.”

Uitdagingen

“De uitdagingen voor mij zijn de toenemende vraag en het creëren van naamsbekendheid. De toenemende vraag is vooral merkbaar bij de inkoop van essentiële ingrediënten voor mijn zeep, zoals kostbare etherische oliën. De basis van ieder product bestaat uit zes tot acht ingrediënten. Dit kunnen zowel plantaardige als dierlijke ingrediënten zijn zoals vetten en oliën.”

“Daarnaast wil ik meer naamsbekendheid onder mensen die een mild en natuurlijk product zoeken. De producten zijn goed voor een gezonde huid, maar het helpt ook mensen met een gevoelige huid of huidproblematiek zoals eczeem. Bij het gebruik van mijn producten wordt de huid rustiger en dat zorgt weer voor meer rust in het leven van deze mensen. De huid is tenslotte het grootste orgaan wat wij hebben.”

Verbinding met voetbal

Om eerlijk te zijn heb ik niets met voetbal. Ik steun wel graag door middel van mijn Businessclub-lidmaatschap een lokaal doel; in dit geval sport.

Boodschap voor lezer

Leontien heeft een duidelijke afsluitende boodschap voor de lezer: “Heb je een droom? Focus dan op je droom en zorg dat je die droom waarmaakt.” Daarnaast heeft zij een specifieke boodschap voor jongeren: “Woon je nog thuis en wil je iets voor jezelf beginnen? Doe het dan nu. Als je later op jezelf woont en je meer verplichtingen krijgt, dan krijg je de kans misschien niet meer.”

 

Contactgegevens

Voor meer informatie over de producten van Uzepia kijk op www.uzepia.nl
of neem contact op met Leontien Zethof via 06-27257025.

 

Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.

Delen:

Lees ook:

Maarten Strootman over Pepperfield

“Het avontuur begint buiten de comfortzone!” Maarten Strootman Ik ben Maarten Strootman, een echte Aalsmeerder, al blijf ik import. Studeren lag mij niet zo. Toen

word ook lid