Interview Burt Groeneveld – Tuning B.V.

Businessclub-fc-aalsmeer-tuning-bv
BusinessClub lid uitgelicht:

Interview Burt Groeneveld van Tuning B.V.

 

Wie is Burt en wat zijn de werkzaamheden van Tuning?

Ik ben een echte Aalsmeerder en woon samen met mijn vrouw en vijf kinderen in ons mooie dorp. Al mijn kinderen hebben een internationale naam en dat is ook typerend voor de business waarin ik actief ben. Ik behoor inmiddels tot de derde generatie bloemenexporteurs die onder de naam Tuning opereert. In 1931 is mijn grootvader, een Nederlander uit Naarden die zijn jeugd heeft doorgebracht in Frankrijk, in Nederland begonnen met bloemenhandel. Daarna breidde hij het gebied uit naar het
Franstalige deel van België. Na de tweede wereldoorlog was hij de eerste die een exportnummer kreeg, namelijk exportnummer 1. Hij kreeg dit nummer omdat bedrijven die met Duitsland handelde, tijdelijk niet meer mochten exporteren. Dit nummer is nog steeds bij ons in gebruik. In de jaren 50 werd de handel uitgebreid met vliegzendingen naar Amerika en is op dit moment onze grootste afzetmarkt. In de jaren 70 heeft mijn vader de business van mijn grootvader voortgezet en verder uitgebouwd. Dit is hij tot 2003 blijven doen. Zelf ben ik vanaf begin jaren 90 actief in het bedrijf. Sinds 2000 is Tuning gehuisvest in het pand waarin we nu zitten. Dit is tot stand gekomen, omdat Tuning lid was van de SBA (Samenwerkende Bloemenexporteurs Aalsmeer), die oorspronkelijk uit tien bedrijven bestond. Met vier bedrijven, waarmee wij nog steeds goed samenwerken, hebben wij destijds het stuk grond gekocht waarop ons pand nu staat.

Wat onderscheidt Tuning van de concurrent en wie zijn jullie klanten?

Tuning onderscheidt zich specifiek in: Het leveren van een zo vers mogelijk Nederlands product tegen een betaalbare prijs! Ons voornaamste exportland is dus de V.S. en dan met name de grote steden zoals Los Angeles en New York. In deze laatste stad hebben wij overigens een eigen verkoopkantoor. Daarnaast leveren wij aan landen zoals Zweden en Duitsland. Onze oorspronkelijke kernactiviteit is echter: ‘Het leveren van verse bloemen aan z.g. lastige bestemmingen’ zoals China en de golfstaten. Tuning is als exporteur ernstig getroffen door de coronacrisis. Waar wij tot voor kort aan grote steden zoals N.Y. wel tot 4x per week verse handel leverden, is de handel aan het begin van de coronacrisis helemaal tot stilstand gekomen. Inmiddels is de luchtvracht wel weer op gang gekomen. Echter, de prijzen van ons ‘volume product’ zijn 3x zo duur geworden. Je moet je bedenken, dat wij wel het hele jaar door bloemen leveren, maar dat wij onze grootste omzet eigenlijk moeten hebben van het tweede kwartaal en dan specifiek in de maand april.

Wat is jullie ambitie als onderneming en wat is op dit moment jullie grootste uitdaging?

De coronacrisis buiten beschouwing gelaten: Mijn ambitie is in ieder geval om straks in 2031 het 100- jarig bestaan van Tuning te vieren. Onze doelstelling is om de komende vijf jaar in de V.S. de omzet te verdubbelen. Echter, hierbij is er grote concurrentie van met name de productielanden in o.a. Latijns-Amerika. Ik voorzie dat wereldwijd de traditionele bloemist zal verdwijnen en wij onze focus moeten leggen op supermarkten. Hier waren wij in de V.S. al mee gestart. Je moet het bij deze branche echter hebben
van de juiste contacten. Zo leveren wij op dit moment in N.Y. aan een supermarktketen waar Levarht uit de Kwakel, actief in groente en fruit, ook al aan leverde.

Waarom zijn jullie lid geworden van de BusinessClub van en hebben jullie iets met voetbal?

Wij zijn lid geworden van de BusinessClub na contact met Roald Koster en omdat ik als Aalsmeerder een aantal leden persoonlijk ken. Ik ben helaas nog niet in de gelegenheid geweest om bij een van activiteiten van de BC aanwezig te zijn. Zelf kom ik sporadisch bij FC Aalsmeer, waar ik overigens net als bij RKAV in het verleden heb gevoetbald. Mijn club op eredivisieniveau is Ajax. Ik heb dus zeker wel iets met voetbal…

Ten slotte: wat is typerend voor jou en voor Tuning?

Typerend voor mij is, dat ik mij niet zozeer een Nederlander voel, maar wel een wereldburger. Ik ben namelijk internationaal georiënteerd. Naast dat ik vloeiend Engels spreek kan ik mij overigens redelijk verstaanbaar maken in het Frans en Duits. Tuning is dan ook een ‘wereldbedrijf’. Wij hanteren een slogan die door een van mijn voormalige verkopers is bedacht: ‘A Worldwide Touch Of Dutch’.

 

Contactgegevens

Voor meer informatie over Tuning, kijk op www.tuning.nl of mail naar info@tuning.nl.
Telefonisch bereikbaar op 0297-387900.

Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.

Delen:

Lees ook:

word ook lid